Tijhuisjes.reismee.nl

Dag 2 in Hanoi

Vandaag vroeg wakker geworden en ontbeten, en gelijk weer Hanoi in gegaan. Nog een bezoekje gepleegd voor de laatste regeldingen voor Ha Long Bay, waar we morgen (11 juli) heen gaan. Daar een tijdje gezeten bij een fijne organisatie, en daarna in brandende hitte doorgelopen naar het (mooie) Franse deel. We gingen naar het mausoleum van keizer Ho Chi Minh, een enorm groot statig gebouw met een omgeving met natuur en wachters die je op je fluitje terugblazen als je te dicht bij het mausoleum van 'Oom Ho' komt. Te veel gedoe voor een bescheiden keizer, die het liefst gecremeerd en uitgestrooid over het land was. Het was dicht, maar als het open is zie je het gebalsemde lichaam in een glazen kist liggen. Verder nog de presidentiële omgeving van het mausoleum verkend, en daarna nog gegaan naar de 'Tempel van de Literatuur', een 1000-jaar oude universiteit voor de slimsten in Vietnam. Nu wordt er niet meer gestudeerd, maar zijn hun graven omringd door een prachtige bloementuin (soort Japans) en tempels voor de oude leermeesters. Daarna zijn we teruggegaan naar het hotel met de in Hanoi bekende fietstaxi's, de cyclo's. Totaal niet ons ding, maar de laatste dag in Hanoi moet je dat gedaan hebben. Zo gaan we eten en naar het poppentheater. We (ik) gaan Hanoi erg missen, het heeft toch een sfeer die je niet vergeet en wat je nog langer wilt meemaken. Daarna gaan we vroeg slapen, morgen moeten we vroeg opstaan, om 8:20 haalt de bus ons op voor de 3.5-uur durende rut naar Ha Long Bay, waar we allemaal heel erg zin in hebben.